Monday, July 27, 2009

Kesibukan itu satu keseronokan

Subhanallah..

Alhamdulillah..

Allahuakbar..


Bila kita renung tentang kitaran hidup manusia di atas muka bumi ni, kita akan menyedari, bahawa hidup kita ini adalah untuk beribadah kepadaNya. Tanpa mengira usia, kecil atau besar, tua atau muda, kanak-kanak mahupan dewasa malah remaja juga punya kewajipan untuk beribadah dan terus beribadah.

Di luar kesedaran kita, sebenarnya kita yang sangat memerlukan ibadah. Bukan ibadah yang memerlukan kita untuk dilaksanakan. Tanpa ibadah, kehidupan tidak akan hidup.

Allah itu Maha Penyayang. Dia tidak menetapkan sesuatu tanpa ada sebab. Kita diwajibkan untuk beribadah kepadaNya setiap masa, untuk kesempurnaan hidup kita sendiri, untuk kebaikan diri kita sendiri.

Mungkin ramai yang masih kabur tentang definisi sebenar IBADAH. Ibadah itu bukanlah hanya berada di atas tikar sembahyang, bangun di tengah2 malam, berpuasa sunat, memberi sedekah kepada orang miskin, atau membaca al-quran siang dan malam. Malahan, konsep ibadah itu sendiri sangat meluas dan banyak cabangnya.

Makan itu ibadah. Tidur juga ibadah. Memakai kasut pun ibadah. Memberi pandangan kepada sesuatu masalah juga tergolong dalam ibadah. Pendek kata, semua yang kita lakukan sehari2 adalah ibadah, selagi mana ia dipandang baik oleh akal dan hati kita.

Tidak ada yang dapat menenteramkan dan mendamaikan serta menjadikan seseorang merasakan kenikmatan hakiki yang ia lakukan kecuali ibadah kepada Allah semata. Imam Ibnul Qayyim rahimahullah berkata, “Tidak ada kebahagiaan, kelezatan, kenikmatan dan kebaikan hati melainkan bila ia meyakini Allah sebagai Rabb, Pencipta Yang Maha Esa dan ia beribadah hanya kepada Allah saja, sebagai puncak tujuannya dan yang paling dicintainya daripada yang lain.

Aku senang. Aku tenang. Hari2 yang aku lalui kini lebih memberikan seribu erti padaku. Walau dalam kesibukan, aku masih mampu mengingatkan diriku tentang asal tujuan hidupku.

Jom ibadah!

^_^

0 comments: