Friday, July 17, 2009

Cas semula semangat~




Alhamdulillah, syukur ke hadrat Mu ya Allah...

Petang tadi, selamat sampai di rumah. 4 jam setengah perjalanan dari kuantan ke seremban. Memang tak boleh buat apa2 dalam bas, selain tidur~ Nak baca buku, nanti pening, amek masa satu hari pulak, baru baik. Bas tak penuh. Sebab weekday, tak ramai orang balik kampung. Best! Duduk 2 seat sorang2.

Sebenarnya, tak rancang betul2 pun nak balik rumah minggu ni. Just cakap2 kosong je (tanpa niat). Sebab malas nak keluar cari tiket. Tiba2 semalam mentor mesej "...mar, akak pun nak balik umah minggu ni. jom!...". Aku pun melonjak keriangan. Yeay!

*****

Pagi tadi jam 740am, seperti yang dijanjikan, aku dibawa oleh mentor, menaiki kereta kawan beliau (mentor tukar kereta dengan kawan dia seminggu. alaa, xdapat nak merasa naik Umar), menuju ke Terminal Makmur. Rancangnya, nak beli tiket je, pastu balik UIA semula untuk breakfast dengan kakak2 yang lain. Tup2, terus dapat beli tiket ke Seremban, bas pukul 900am tu. Masa tu dah pukul 800am.

"Mar, kita breakfast kat sini je la. jap, akak bagitau kakak2 yang laen2, lain kali je la makan sama diorang.." -mentor-
"Ok. tapi akak ada kelas kan kul 830?" -aku-
"Takpe, sempat je..." -mentor-

Kami pun singgah la di Restoran Rahmat, betul2 bersebelahan dengan terminal bas tu. Mentor order teh 'o ais dengan roti canai. Aku order milo ais dengan roti canai. Lambat jugak order kami sampai. 815am baru dapat makan.

Dalam hati aku, "ish, dah lambat ni. kang tak sempat pulak mentor nak berkejar balik ke UIA, gi kelas." Aku makan cepat2. Tapi, macam biasalah. Cepat macamane pun aku makan, hasilnya tetap sama. Aku berjaya habiskan 3/4 bahagian je, roti canai tu. Yang selebihnya, hehe, mentor tolong habiskan.

"Akak, nak tolong kite tak?huhu.." -aku-
"Alaa, malu la akak" -mentor-
"Takyah malu de ngan kite. kite memahami akak. heee.." -aku-
"Ish, ni perut akak yang besar ke, perut mar yang kecik?" -mentor-

Kagum aku melihat mentor makan. Licin. Bersih. Dengan kuah2 pun habis. Siap tolong habiskan aku punya lagi. Tak macam aku. Tiap kali makan, mesti tak habis. Ada je yang tinggal. Si bulat ni selalu tegur, "mar, yang tinggal tu untuk sape?". Huhu. Camane la aku nak ubah sikap ni. Tapi, seriously, aku memang tak mampu nak habiskan makanan2 tu. Perut sendat sangat dah.

Kami selesai makan lebih kurang jam 825am. "Cup, kite bayar!". Selalu kalau aku keluar dengan mentor, dia je yang suka belanja. Tak aci lah kan. Kali ni, aku cepat2 pegi basuh tangan, dan terus ke kaunter bayaran, terus bayar, untuk semua order. Yeay, dapat belanja akak! Selalunya memang kami berebut nak bayarkan. Dan, mentor yang asek menang. Tapi kali ni, aku menang.

830am, kami berpisah. Aku menuju ke tempat menunggu bas, mentor kembali mendapatkan kereta dan pulang ke UIA. Rasa bersalah pula. Kesian mentor, lambat ke kelas. Sebab temankan aku ke terminal dan breakfast bersama.




Itulah mentor aku. Pandai ambil hati orang. Terlalu mengambil berat akan orang lain. Sedaya upaya memenuhi janji2 nya, walaupun terpaksa mengorbankan masa beliau sendiri. Terlalu banyak jasa dan kebaikannya padaku. Sebab tu aku gelarkan dirinya MENTOR di sini. Aku ingin menjadi sepertinya. Atau mungkin lebih baik dari itu. Beliaulah yang banyak memberi tunjuk ajar padaku, untuk menjadi 'dewasa'.

*****

Ok, satu hari yang menyeronokkan! Malam ni, aku makan dengan banyak sekali. Abah beli macam2 makanan kat pasar malam. Sebab, semua adik beradikku ada di rumah. Muhammad yang akan amek SPM tahun ni, dah keluar dari asrama. Takmau duk asrama lagi, sebab susah nak belajar. Aku faham. Aku dulu pun macamtu jugak. Dah dekat nak SPM, taknak duk asrama lagi.

Esok, insyaAllah, kami semua akan ke Sunway. Syarikat abah buat family day. Dengar2 macam seronok. Tapi aku masih berbelah bagi, nak pegi ke tak... Ingat nak rehat2 je kat rumah, boleh study sikit2 nota yang aku bawak balik tadi. Tapi, tak sedap hati pulak kalau tak join mereka. Itu kan family day. So, sume family members kene la ada kan?

Kita tunggu dan lihat ye. Hari esok bukan milik kita, andai kita tidak menggunakan hari ini dengan sebaiknya (memenuhinya dengan aktiviti berfaedah dan ibadah yang berterusan). Ape pun, aku seronok berada di rumah! Home sweet home~

P/s: Tujuan aku balik rumah minggu ni sebenarnya, untuk mengecas semula 'bateri' aku yang kian lemah. Dek kesibukan semasa Program Ta'aruf tempoh hari, semangatku untuk masuk ke kelas terasa meluntur. Entah mengapa agaknya. Jadi, mari aktifkan semula bateri! ^_^

2 comments:

SuTeRa said...

balik umah x gtaw...........
hehe, xpela malas nak majuk ngan die. mar tinggalkan 'uma' sorang2 kat bilik ye? mesti die kebosanan..
waa, casla bateri manyak2, kongsi sikit kat kte. bateri kte pun almost abes ni. mau balik umah juga!

MAR said...

sutera,
huhu..kite balek senyap2 je..
xde sape pun tahu..
kite dh smpai umah, baru gitau org..
sbb balek tgesa2..
a'ah uma tinggal sorg..
tp xpe, kakak2 kite ramai kt bilik tu, bleh tgk2kn..
nnti kite kasi awk ckit bateri kite ni eh..
^_^