Monday, June 22, 2009

Tahniah Bulat!

Bersempena dengan tajuk entri kali ni, aku ingin mengucapkan sekalung tahniah kepada Cik Bulat yang jauh di seberang laut nun. Beliau telah berjaya meluluskan diri dalam ujian memandu JPJ pagi tadi. Tahniah Yang! ^_^

Teringat kembali kenangan 2 tahun yang lepas. Sewaktu aku menduduki ujian tersebut. Nervous yang teramat! Nak amek SPM pun tak takut macamtu. Berpeluh2 aku tunggu giliran untuk masuk kereta dan diuji.

Nah, hasilnya....Ujian di jalan raya aku lulus dengan cemerlang. Tapi ujian di litar, aku gagal. Sangkut kat parking. Bukan sekali gagal. Tapi dua kali. Maknanya, 3 kali la aku amek ujian tu.

Perasaan? Tentulah sedih. Balik rumah lepas tu, aku nangis sorang2 kat dalam bilik. Kecewa sangat. Kenapalah benda senang tu pun aku tak boleh buat. Rasa diri ni tak berguna sangat. Huhu.

Malu jugak kat calon2 yang lain. Sebab dalam ramai2 yang amek ujian hari tu, aku sorang je sangkut kat parking. Pegawai JPJ dan semua cikgu2 kat sekolah memandu tu pelik. Macamana aku boleh lepas bukit, tapi sangkut parking. Sebab kebanyakan calon, sangkut kat bukit. Aiyoo..

Lepas 2 kali gagal ujian tu, aku terus tukar sekolah. Rasa tak best pulak buat re-test kat situ banyak2 kali. Lagipun, memang dari awal lagi aku tak suka tempat tu. Terutamanya cikgu yang mengajar aku tu. (Biarlah rahsia apa yang dia dah lakukan)

Tukar sekolah, dan tukar cikgu. Cikgu yang baru tu, alhamdulillah. Kefahaman agama dia bagus. Dia juga ramah dan sangat mengambil berat tentang pelajar2 nya. Aku senang belajar dengan dia. Dan akhirnya, aku lulus! Dapat lesen P! ^_^

Pengajaran yang aku dapat daripada peristiwa ni... Jangan berdiam diri dengan perbuatan dosa orang lain (Rahsia itu). Usaha tangga kejayaan. Berlapang dada lah dengan segala keputusan Allah. Setiap manusia tak pernah terlepas dari berbuat kesilapan.

Alhamdulillah, lagi 5 bulan aku akan renew lesen aku kepada competent. Selama setahun lebih aku pegang lessen P ni, tak pernah sekali pun aku bawak kereta manual. Auto sahaja. Adeihh. Susah ni. Dah lupa segala step yang diajar; tekan clutch, tekan minyak slow2, tukar gear 12345R, boom!



Yang ini aku tak pernah bawak. Tak berani. Tak sesuai kot dengan saiz badan aku. :P



Ini pun tak pernah bawak jugak. Sebab gear dia manual. -_-



Ha, yang ni aku suka! Sayang sama kamu, si merah! ^_^




5 comments:

faizalMS said...

oo..lambat lg 2..diriku 2-3 ari lagi da nak tkr gelaran competent. jgn jelez..hehe..

MAR said...

To intuisiinsurgensi:

:P xjeles pun..
kamu tu kire lmbt la tuka competent..
bkn laki selalu cpt ke?
:P

gene47 said...

hehe..da lmbt wat lsen..opss..bkn sbb kne repeat langgar tiang tau..ha33..

MAR said...

To gene47:

Pengalaman itu mematangkan :P
sy xpernah calarkan kete lg taw..
abg ngan adik sy dh byk kali accident, kemek sana sini, langgar pagar, etc..
padahal diorg xkene repeat test jpj, mcm sy, pun dulu..
:P

Ummu Mukhlis said...

salam...hahaha
hahaha
hihihi
kekeeee..huhuhu..!!

(itu tanda ketawa terbahak2)

lawak la awk nih!!! kite yg malu bace..sbb cm kene kt diri sndiri.
tapi takla gagal kt bukit tau..

kite gagal kt jalanraya sbb kite gi potong kt double line! style tak?? heehe

pak cik jpj tu jerit kt kite, lagi la gelabah..

huhu..alhamdulillah da setahun lebih pegang competent..baru best rempit..tapi dgn perdana ayah kite la!

kalau manual plak, satria je berani sbb kecik..huu