Friday, May 1, 2009

Anak Angkat

Petang kelmarin, dalam kereta on the way nak pegi Giant, aku dengar radio. IKIM FM. Tak pasti pulak slot apa. Tapi yang aku pasti, deejay ngan tetamu jemputan tu tengah berdiskusi pasal ‘anak angkat’. Hurm, macam menarik, aku fikir.

Tetamu tersebut adalah wakil dari salah sebuah syarikat NGO yang prihatin, aku kira. Menariknya, ‘anak angkat’ yang beliau maksudkan adalah anak-anak Palestin yang menjadi mangsa kekejaman rejim Zionis di Gaza baru-baru ni.

Katanya, “ Sepertimana yang kita dah praktiskan pada anak- anak Bosnia Herzegovina yang pernah menjadi mangsa serangan bangsa Serbia terhadap negara mereka pada tahun 1998 dulu, insyaAllah kita sudah merangka rancangan untuk mengambil kanak-kanak Palestin pula sebagai anak angkat kita…”

*Jap eh, program anak angkat ni maksudnya, diorang bawak kanak-kanak tu datang Malaysia, untuk diberi pendidikan dan supaya kebajikan mereka lebih terjamin*

Hurm, kamu fikir bagaimana??

Sebelum aku kata apa-apa, aku nak ucapkan tahniah kepada NGO tersebut. Sebab ‘projek anak angkat’ mereka sebelum ni mendapat pujian dan sokongan banyak pihak. Syabas! Tapi aku rasa, rancangan kali kedua mereka ni, agak kurang praktikal.

Sebabnya, nak ke kanak-kanak tu tinggalkan tanah air mereka? Kita tengok sendiri dalam video-video yang mempamerkan perjuangan rakyat Palestin untuk pertahankan Masjidil Aqsa. Tengoklah aksi kanak-kanak mereka. Semua dengan penuh semangatnya, turun padang, sama-sama bantu golongan dewasa membaling batu ke arah kereta kebal-kereta kebal tentera Yahudi.



Mereka berteriak, sambil melontar batu-batu kecil, yang kita tahu mustahil dapat mencalarkan walau secalit pun pada kereta kebal tentera yahudi yang gagah tu, “ Kami ingin mati syahid! Kami ingin mati syahid!”

Kanak-kanak ni, sejak mereka dalam kandungan lagi, dah dididik oleh ibu bapa mereka, supaya menanamkan semangat jihad yang tinggi dan keimanan yang mantap, tanpa mengira kanak-kanak tersebut lelaki atau perempuan. Lihat sendiri aksi mereka…


Kepada NGO tersebut, selamat berusaha!! ^_^



*Aku insan kerdil yang cetek ilmu pengetahuan* -_-

0 comments: