Tuesday, May 19, 2009

Matematik yang ku rindu

"Akak, camane nak buat soalan ni..?"
"......"

"AKAK!"
"Hm, mana?"

"Ni ha! Orang tunjuk, dia bukan nak tengok pun..!"
" :P Ala, buat macam tu la.."

"Macam mane??"

"Ish..ntah. Akak tak tahu la. Tanye Ummi.."


~Adik aku yang selalu perasan cun~


Haha. Dialog biasa aku dengan adik aku pada setiap malam hari. Dia memang suka amek kesempatan untuk tanye soalan maths kat aku bile aku berada di rumah, cuti semester. Tapi malangnya, aku betul-betul tak tahu nak jawab soalan maths form 1 yang dia selalu tanya tu. Dan, keesokan harinya, baru aku dapat jawab. Means, aku amek masa 1 hari untuk pikir nak jawab camane!

Teringat zaman sekolah dulu-dulu. Matematik adalah subjek kegemaranku. Suka sangat! Aku suka mengira. Lagi 1, buat maths ni, kita guna otak 'pada waktu kejadian' je. Bukan macam subjek sains yang lain. Kena ingat, hafal, simpan dalam otak kemas-kemas supaya tak hilang masa peperiksaan nanti, atau bila-bila diperlukan. Buat latihan maths, boleh sambil tengok tv atau dengar radio. Kalau study sains, mana boleh. Kena fokus.

Bertambah seronok bila dapat keputusan, markah maths tak pernah rendah dari 70%. Alhamdulillah, berkat buat latihan maths hari-hari.

Kini, matematik hanya tinggal kenangan.. Bidang yang aku ceburi sekarang ni memang 'maths-free'. Takde dah kira-kira. Semua menghafal, mengingat, memaham, dan mengaplikasi. Kalau mengira sikit-sikit tu adela. Kira kalori, fat, energy expenditure, portion size, etc.. Eh, bukan 'maths-free' kot, tapi 'less-maths'. Hehe.

Padahal, result SPM aku, maths-based subject, sume aku dapat A1. Yang selain maths (bio, kimia) tak dapat A pun. Tapi kenapa eh, aku tak amek bidang yang ade kaitan dengan maths.. Terjun pulak ke bidang 99% bio+kimia..

Lepas SPM dulu, aku ada dapat tawaran untuk pergi overseas untuk sambung belajar dalam bidang matematik & statistik. Ntah la, masa tu aku tengok je nama course tu, terus hilang semangat. Course ape ni?? Nanti keje apa?? Dia panggil interview. Tapi tu la. Taknak pegi sebenarnya, sebab tak minat dengan course tu. Tapi abah suh pegi gak. Last-last, jadi la camni.

Sebenarnya, tu la masalah aku. Zaman sekolah dulu, aku belajar membuta tuli. Aku tak tahu apa yang aku belajar. Tak tahu kenapa aku kena belajar. Yang aku tahu, sebab sume orang pergi sekolah, aku pun kena la pergi jugak. Lagi satu sebab orang kata, belajar untuk dapat kerja yang bagus bila dah besar nanti. So, aku pun belajar je la. Mana yang aku cam minat lebih, aku fokus, sebab minat.

Tapi tengok la kesudahannya sekarang. Aku tak mampu nak manfaatkan ilmu matematik aku tu. Tak reti nak applikasikan. Fizik yang A tu pun, kadang-kadang aku tak dapat nak relate kan objek di sekeliling aku ni dengan fizik. Cane boleh dapat A ni? Dah hari-hari buat latihan, sume soalan yang kuar masa SPM tu, aku dah pernah buat sebelum tu. :P

Bila dah masuk Matrics IIUM, baru aku sedar. Sains (bio+kimia) yang susah tu la, sebenarnya lagi senang nak diaplikasikan. Maths yang senang tu, sangat la tak reti nak diaplikasikan. Tak nampak. Jadi, sebab tu la aku pilih Bidang Sains Kesihatan ni. Ilmu yang aku timba, bukan hanya untuk dicurahkan di atas kertas exam. Tapi untuk kucurahkan ke lautan masyarakat di alam jagat ni.

Bila dah masuk main campus ni, lagi nampak jelas, betapa besar tanggungjawab yang bakal aku pikul nanti. I'm a Dietitian-to-be! Dengan itu, aku kena belajar sungguh-sungguh. Tak kira berapa pun CGPA yang aku dapat, yang penting ilmu tu sentiasa terpahat di dalam dada, untuk selamanya. Ingat lagi pesan Dr. Nik: "Study for the sake of knowledge". Ilmu yang kita dapat tu pun, sebenarnya bukan untuk kita sendiri je, tapi untuk disampaikan kepada orang lain jugak. Tak kira la ilmu apa sekalipun. Ok! ^_^

p/s: Kerana matematik yang sudah lama ku tinggalkan, aku semakin malas untuk berfikir secara kritis. Wuwu -_-

2 comments:

Jepah said...

jepah pling x suke maths... hahaha... tp score jugak... keh9x...

kire ok la x dpt jwb soalan form 1...

jepaha ari tu, anak sdare tnye soklan math darjah 5... jepah dpt jwpn tp xtau mcm ne nk tnjuk jalan kire utk budak darjah 5... serius lupe... hahaha...

MAR said...

To Jepah:

a'ah kan..kdg2 dapat jawapan, tapi xtau camane nak explen..

xleh jadi cikgu~