Thursday, May 7, 2009

HATI BESAR , hati kecik

Perusahaan keluarga Aqso sudah jatuh bankrupsi. Beliau bersama ibu, bapa, dan isteri telah dihalau keluar dari villa mereka, dan villa itu telah disita. Mereka sekeluarga terpaksa menyewa di sebuah rumah usang dan tidak lagi se'gah' villa yang lama. Rumah yang hanya ada sebuah bilik dan ruang tamu yang kecil. Pada waktu malam, nyamuk dan serangga berpesta di seluruh kawasan rumah tersebut, luar dan dalam. Darah mereka menjadi hidangan utama juga pencuci mulut buat serangga-serangga tu sume.

Ibu: Bang, betul ke kita sume akan tinggal kat sini? Rumah ni terlalu kecik untuk menempatkan kita 4 orang.

Bapa: Iya, sayang. Buat sementara ni, kita tinggal je kat sini. Ni je rumah sewa paling murah yang abang dapat cari.

Ibu: Tapi bang, muat ke........?

Aqso: Ma, kecik atau besar rumah ni, tak penting. Yang penting hati kita. Kalau rumah besar sekalipun, bila hati kita kecik, kebahagiaan takkan dapat kita kecapi. Tapi kalau hati kita besar, rumah yang kecik pun kita akan rasa besar. Dan bahagia pun akan menyusul dalam jiwa kita sume nanti.

Ibu: ..... [tak reti nak jawap pe] .....


*Notakaki = Mungkin ape yang Aqso maksudkan 'hati besar' dan 'hati kecik' tu ialah seluas mana kita dapat berlapang dada dengan apa sahaja ujian yang Allah beri pada kita. Dan setinggi mana tahap kesyukuran kita terhadap apa yang Allah kurniakan pada kita.


Bapa: Aqso, kamu tahu tak. Hidup kita ni seperti roda. Ada masa kita berada di atas. Dan sampai masanya, kita pasti akan ke bawah juga.

Aqso: Betul, Pa. Di atas atau di bawah sebenarnya sama je. Kita semua pasti akan diuji. Cuma bentuk ujian tu mungkin berbeza. Kesenangan tu tak berpanjangan. Kesusahan juga bukan selamanya.

Bapa: Nampaknya, kita harus mulakan semuanya dari awal. Mari kita mulakan hidup baru!

^_^

0 comments: