Thursday, May 14, 2009

Nak ke, taknak ni..??


Hari yang tidak membosankan. Hehe. Tadi aku temankan Ummi dan adikku ke Shah Alam. Alhamdulillah. Tahniah kepada adik lelaki aku sorang nih. Akhirnya Allah makbulkan jugak impian kamu untuk pergi ke Timur Tengah. Belajar rajin-rajin! ^_^

Nak share sikit dengan kamu-kamu. Tadi masa dengar briefing pasal dermasiswa & pengajian di Timur Tengah adik aku tu, macam terkesan sikit dengan apa yang disampaikan oleh Ustaz yang memberi taklimat.

Sebelum dia start bagi taklimat pasal program, awal-awal lagi dia dah cakap kat semua calon yang berjaya melayakkan diri, dan di'offer melanjutkan pelajaran ke Timur Tengah, di bawah tajaan Lembaga Zakat Selangor.. "Ok, sape-sape yang rasa dia nak tolak tawaran ni, mungkin sebab dah dapat tajaan JPA ke MARA ke, atau nak pegi dengan agen ke, boleh bagitahu saya hari ni jugak! Sebab kami akan potong nama anda dan naikkan nama yang kat dalam senarai menunggu tu."

Heh, kata Ustaz tu lagi, ada lebih kurang 500++ lagi pemohon kat dalam waiting list. Diorang semua menunggu nasib, mana tau ada calon yang dapat tapi tolak tawaran tu, rezeki diorang la kalau nama dinaikkan.

Kenapa hari ni jugak?? Kena bagitau awal-awal la, sebelum panel pemilih buat final selection. Kuota mesti dipenuhkan. Kalau tak penuh, rugi la. Sebab tu sape yang nak drop, drop cepat-cepat. Supaya tempat dia tu boleh diisi oleh orang lain yang lebih berminat untuk menerima tajaan tu.

Haish, dah apply, pastu tolak pulak?? Kalau macam tu, baik tak payah apply! Apply untuk suka-suka je eh. Test power. Kalau dapat, power la! Kalau tak dapat, tak kesah pun.. Ish, buat ape susahkan diri je nak isi-isi borang. Susahkan orang lain jugak. Panel pemilih tu, tak ke penat diorang nak proses 700 borang yang berlonggok kat depan mata? Bukan senang tau proses menapis-napis borang ni! Kalau budak yang nak tolak tu tak apply awal-awal, kurang 1 borang yang perlu diproses. Kurang jugak 'pening kepala' panel-panel tu. Itu kalau sorang. Kalau 20 orang yang tolak?

Dush! Macam terkena kat aku balik je, ape yang Ustaz tu cakap. Aku suka buat kerja tu. Aku suka 'apply suka-suka'. Masa form 5 dulu. Banyak gak borang yang aku isi. Dan yang best nye, dia panggil aku interview. Cam dah hampir nak dapat je tu..

Tapi kuasa Allah kan.. Aku tak pernah ikhlas pun isi borang-borang tu. Dia panggil interview pun, aku pegi sebab suka-suka, nak rasa pengalaman di'interview'. Dalam hati memang dah cakap "kalau dapat pun, aku taknak pergi". Huhu, teruknye! -_-

Memang Allah nak tunjuk. Sume interview yang aku pergi, sume gagal. Padan muka aku! "innamal a'malu binniyyah" T_T

Nak katanya kat sini, sebenarnya, bila kita dah buat apa-apa permohonan, dan kita dapat, tapi kita tolak pulak sebab kita sebenarnya taknak pegi pun tempat yang kita mintak tu (sebab apply suka-suka je), boleh dikategorikan sebagai ZALIM tu. Sebab kita dah ambil hak orang lain. Sepatutnya ada orang lain yang patut dapat tawaran tu. Tapi disebabkan kita yang 'lebih layak' dapat, maka nama orang tu terpaksa diketepikan. Kesian dia.

Tapi dalam kes aku dulu tu, memang Allah nak tunjuk terang-terang kat aku. Nah ambik kau! Mengada-ngada mintak! Kesian la kat orang lain yang betul-betul nak dapatkan tawaran tu! Huhu~

Moral of the story: Kalau taknak, buat cara taknak. Kalau nak buat permohonan apa-apa, be serious ok! Jangan sebab suka-suka @ test power. Allah tu Maha Adil. Dia tahu apa yang ada dalam hati kita.

5 comments:

Jepah said...

sifat manusia... kalu bleh sume offer nak...
padahal, just apply yg betol2 nak dah ler...

MAR said...

To Jepah:

Ha'ah kan..saje je dia nak buat koleksi..
huhu~

Ummu Mukhlis said...

huhu..pnah alami bnda ni.. zaman kat matrik dulu, awal2 dulu..tak tau pun ape solat istikharah tu. tetiba MEDCY suruh wakil utk FSCC... g la isi borang, interview 2 - 3 kali.. siap ade bg speech kat AMF lagi..tup2 dapat jd Sec Gen...tapi...

tulah..kite tolak bulat2...time tu baru kite tau kite tak mampu... mmg kene bambu habis. Ro'ai ade gak marah, sbb buat keje2 'susahkan org ' ni lah.. tapi, nsb baik tatk terima, sbb tau tak mampu..kalau tak takut lebih 'ZALIM' lagi di masa akan datang...huhu..=(

As said...

statement last tu sgat la best
aduhai
supaya tak nafikan hak org len :0

MAR said...

To Syahirah Jamel:

Waa..itu masuk dlm kategori zalim jugak eh?


*****


To As:

Huhu..(rasa bersalah akan menghantui)