Tuesday, May 5, 2009

Buat yang belum bertunang/berkahwin

BISMILLAHIR RAHMANIR RAHIIM..

Tadi aku terbaca satu artikel kat majalah Solusi terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd. Artikel ditulis oleh Ustaz Hasrizal. Aku sangat-sangat terkesan dengan apa yang disampaikan oleh Ustaz. Artikel tu ditujukan khas buat mereka yang bergelar muslimah yang sangat-sangat menitikberatkan soal aurat dan batas pergaulan dengan kaum lelaki. Dan juga amnya buat semua wanita yang beragama Islam.

Agak tersindir juga aku pada mulanya, bila 'subject' yang di'point' adalah gadis remaja yang ada basic ilmu agama, mengamalkan cara hidup Islam, memahami dengan sebenar-benarnya prinsip hukum menutup aurat. Senang citer, yang pakai tudung melebihi paras dada, labuh, tebal, berbaju kurung atau jubah atau berT-shirt labuh bawah punggung, berstokin kaki dan tangan. Golongan ni la yang selalu dirujuk sebagai 'alim', 'baik', 'ustazah', 'solehah', dan macam-macam lagi la panggilan masyarakat.

Tapi, se'alim' mana pun seseorang gadis tu, KESUCIAN HATI memang susah untuk dijaga. Aku mengaku itu. Bila sebut soal cinta, hati dan perasaan ni, takde beza pun, antara yang pakai tudung labuh atau tudung biasa, atau yang tak pakai tudung pun. Once dah terjerat dalam 'perangkap' tu, mereka yang pakai tudung labuh pun bertindak sama macam yang lain-lain, walaupun ilmu agama mereka lebih mendalam. Yang bezanya, 'kebijaksanaan' mereka yang bertudung labuh tu untuk menutup kesalahan a.k.a dosa mereka di hadapan orang ramai.

Biasanya yang kita nampak, orang bercinta ni, kerap ber'dating, ber'gayut', berbalas sms, bertukar-tukar hadiah harijadi, dan macam-macam lagi la (lu pikir la sendiri). Tapi lain caranya bagi mereka yang dipanggil 'alim' ni. Jangan tak tahu, mereka pun bercinta jugak. Sebab mereka pun insan biasa yang ada naluri untuk menyayangi dan disayangi.

Cinta 'ana'-'enta'-'enti'

" Semakin ramai siswa-siswi hari ni berani membuat hukum sendiri bahawa kononnya cinta mereka adalah suci kerana mereka ber'sms hal-hal iman dan amal serta nasihat-nasihat yang baik. Namun hakikatnya, yang terangsang bukanlah keinginan untuk beribadah dan beramal, tapi gelodak nafsu dan tipuan yang licik dari syaitan."

Contoh paling biasa, si lelaki menghantar sms atau miscall kepada si gadis pada pukul 4 pagi untuk mengejutkannya bangun bertahajjud. Then gadis tu pun bangun la amek wudhu' n solat sunat. Kamu rasa, gadis tu dapat beribadah dengan khusyuk tak? Bangun pun dikejutkan oleh jejaka pujaan hati, tentu-tentu la wajah si jejaka sentiasa bermain-main di fikiran si gadis. Nak-nak pulak, kalau dia buat solat istikharah, "confirm, dialah yang diciptakan untuk jadi suami dan pembimbing hidupku!",katanya. Ha, see..itulah yang dinamakan 'istikharah tipu'. Buat solat istikharah time hati tak bersih. Berat sebelah la jadinya.

Satu lagi, bab jumpa-jumpa ni, mereka memang pandai cover. Pandai cari alasan. Kononnya nak saling tukar-tukar buku ilmiah. Bawa sorang kawan untuk temankan. Ataupun jumpa kat tempat terbuka, supaya orang tak syak wasangka. Hello! Niat kamu asal-asalnye apa? Nak jumpa n nak tengok muka dia? Last-last buku yang dipinjam tak habis baca pun...

" Lelaki atau perempuan yang baik bukanlah yang memakai kosmetik Islam pada sms berbau Islam, atau pakaian berwarna Islam, tetapi pada kekuatan menghalang diri dari saling mengotorkan pasangan dengan maksiat."

Wahai sahabatku yang bernama perempuan, betulkan kembali penilaian kamu terhadap si dia yang kamu katakan 'baik' tu. Sebab, orang yang sanggup bersama-sama berkongsi maksiat dan dosa tanpa mengajak bersama-sama pulang ke pangkal jalan kebenaran dan menjaga maruah, bukanlah jenis orang yang boleh dianggap 'baik'. Sebenarnya dia ialah syaitan yang bertopengkan manusia yang sedang menipu kamu dengan janji-janji manis.

Itulah manusia. Pelupa. Kena selalu diingatkan. So, macamane nak elakkan maksiat hati ni? Ustaz pesan, cepatkan perkahwinan (jika berani berdepan dengan risiko tu) ataupun saling berhijrahlah dengan berpisah dan meninggalkan satu sama lain, sejauh mungkin serta tidak lagi mengadakan apa-apa hubungan walaupun dengan sms. Mulakan hidup baru dan mohonlah petunjuk dariNya. Sesungguhnya cabaran selepas berkahwin adalah jauh lebih berat berbanding dengan sekadar cabaran mengelak dari zina sebelum kahwin.

Wallahua'lam.

P/s: Entri ni ditulis dengan tujuan untuk memberi peringatan dan amaran kepada diri sendiri.

2 comments:

iLOVEuMAR said...

salam..

huhu~
setuju sangat-sangat entry ni...
realiti tu dah jadi wabak yang semakin merebak...n rasanya, sekarang cinta enta-enti ni dah tak dapat nak sorok2 lg kot...hahha!![gelak ada makna~]

sebab tu la, menahan diri dari hawa nafsu pun dikira berjihad kan??

p/s:
susahkan eh nak jaga hati ni~
uhibbuki fillah.. =p

MAR said...

To iLOVEuMAR:

Betul3! [gaya upin ipin ckp]..
memang dh xleh sorok2 lagi.sume org pn dh tahu.kepada yg masih belum tahu, ha ni yg ana nak kantoikan.nanti2 ana tulis lg entri camni.biar sume org tahu.hahha! [gelak jahat!]

i love u too!! :D